3 WEEKS IN USA

Nu har jag varit här i nästan exakt 3 veckor, och jag tänkte berätta lite om hur det är, studenthemmet, skolan, stället osv!
 
Om jag ska vara ärlig - i början trivdes jag inte! Eftersom mitt plan blev inställt, så missade jag första dagen i skolan! Vilket betyder att jag missade rundturen i skolan, SF, studenthemmet osv!
Det första jag såg när jag gick in i studenthemmet var ett litet kök med smutsig disk, samtidigt som där inte fanns något golv för att de håller på att renovera här!
På hemsidan lovas det (de har tydligen ändrat nu) eget badrum och frukost varje dag! Detta var då inte sant, då jag bara hade en vask på rummet och där inte fanns någon frukost.
 
Meeen om vi ska vara lite positiva haha.. Mitt studenthem ligger sååå centralt! Ca 3-5 minuter från Union Square och knappt 10 minuter från Market Street (superbra shoppinggata)!! Alla caféer, restauranger, mataffärer, bussar!! Jämfört med den lilla hålan jag kommer ifrån, är detta helt underbart!
 

Som jag sa innan så missade jag första dagen i skolan, vilket då ledde till att jag inte fick samma information som alla andra, vilket ledde till att jag kände mig ganska utanför.. Detta var första gången jag någonsin varit i ett annat land, heeelt ensam!! Jag visste inte vad jag gjorde?? Jag visste inte vart jag skulle, vilken buss, vart man skulle gå. Jag gick nog vilse minst 4-5 gånger första dagen!
NO information!!
Så första veckan var jobbig, riktigt jobbig.. Men det blev bättre!!
 
NU - jag vet vart jag ska, jag går inte vilse längre, jag vet vilken buss, jag kan gatorna OCH jag har fått så många underbara vänner här!!
I början ville jag hem, nu vill jag nästan inte åka!! Hade min familj, vänner, pojkvän varit här med mig, då hade jag inte åkt! Vill inte tillbaka till Sverige! Alla här i San Francisco är så hjälpsamma, trevliga (förutom busschaufförerna). Folk ler mot en på gatorna, man säger hej till alla i skolan även fall man inte känner dem! Det är så annorlunda jämfört med Sverige!
 
Är så glad att jag bestämde mig för att stanna! Jag ville verkligen hem i början, men jag klarade det! Jag har blivit en självständig människa! Innan ville jag aldrig gå på stan själv, nu tycker jag bara att det är skönt!
Jag kan nu, hur lätt som helst, fråga folk i butiker och fråga om vägen, vilket jag inte vågade innan.
 
För er som själva ska åka på språkresa, eller bara vanlig resa - första veckan kommer inte vara lätt!! Men det blir bättre! Tillslut kommer man in i det, jetlagen försvinner, du hittar rätt personer, åker på utflykter, ser nya saker! Du kommer inte ångra dig!! Du kommer verkligen ha ett minne för livet, och du kommer senare tacka dig själv för att du gjorde det!!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0